Design, business and people in mind content

By

Lean canvas as a technique for validating a business idea (PL)

Polish Version

Każdego dnia powstaje wiele młodych biznesów czy startupów, które chcą zrewolunicjować świat. Ale czy każdy z nich ma szansę na sukces?

Statystyki pokazują, że 7-8 z 10 odnosi porażkę. Powodów porażki może być dużo, nie nam ustalać tutaj w tym poście. Fakt jednak jest taki, że większość z nich startują ze złymi założeniami od samego początku. Jak zatem zwiększyć swoją szansę na starcie?

Z pomocą może przyjść technika i, Business Model Can ras”, której celem jest zwalidowanie pomysłu na wczesnym etapie. Jako projektant współpracowałem z wieloma startupami, która nie do końca wiedziały czego chcą. Generowało to dla mine duzo czasu i spotkań na rozmowy z bizonem, a dla samego klienta zwiększało się ryzyko porażki.

Dopiero gdy na jednym z polskich Hackathon ów poznałem technikę, ktora Oszczędziła mi czas, a klientom pieniadze. Gdy pojawiali się nowi klienci zaczynam zwykle od zrozumienia samego biznesu. Dlaczego? Ponieważ bez tego nie jestem w stanie znaleźć dobrego rozwiązania i nie moge dostarczyć projektu w dobrej jakości. gdy pytam klienta i widzę, że model biznesowy nie klei się, zapala mi sie czerwona lampka i uświadamiam klienta,że jego model nie jest do końca przemyślany. Wtedy proponuje organizacje warsztatów z Lean Can ras podczas których pracujemy z klientem nad wypełnieniem całego diagramu i zobaczeniem, czy wszystkie założenia mają sens oraz czy orientacyjne koszty nie są wyższe od dochodów.

Lean Canvas to nic innego jak diagram lub tabela, którą nalezy odpowiednio wypełnić i przedyskutować

Dlaczego uważam że LC jest dobry:

1. Nie tracisz czasu na pisanie bussines planu
2. Zrobienia LC zajmuje kilka godzin.
3. Możesz zderzyć swoj pomysł z innymi osobami bez wydawania 1 dolara.
4. koiesz odkryć zupełnie inny kierunek
5. Zaoszczędzić pieniądze i szybciej przedstawisz projekt potencjalnym Inwestorom.

 

Struktura Lean Canvas

zdjęcia: źródło

 

1. PROBLEM

Wszystko zaczyna sie od problemu, ktory mają ludzie. W tym punkcie naszym celem jest definicja problemu lub kilku problemów którą mogą mieć użytkownicy lub ludzie.

Zadanie: Wypisz 3 najważniejsze problemy według ciebie.

 

2. CUSTOMER SEGMENT

Czyli kto tak naprawdę ma problem. Powinien to być jak najbardziej dokładna definicja grupy klientów lub cały segment.

Zadanie: Zastanów sie kto może mieć problemy zdefiniowane w poprzednim punkcie. Tipi. Staraj sie doprecyzować jak najbardziej konkretnie grupa.

Tutaj PRZERWA

Gdy mamy już PROBLEM i CUSTOMER

SEGMENT wysyłam wtedy klienta by teraz znalazł osoby z tych grup i sprawdził czy mają oni faktycznie te problemy ktore sobie wymyśliliśmy.

Jest to trudny etap ponieważ klient często odkrywa, że grupy nie maja takiego problemu i co za tym idzie nie potrzebują takiego produktu lub usługi. Często bywa też tak, że klienci mówią że mają inny problem o którym sobie wcześniej nie zdawaliśmy pojęcia. Pewne jest jedno, jeśli większość przepytanych osób nie jest zachwycona to powinniśmy przerwać proces lub skupić się na zdefiniowaniu problemów i grupy jeszcze raz.

Prawda jest taka, że jeśli nikt nie jest zainteresowany zakupem takiego produktu lub usługi teraz, prawdopodobnie nie kupi rówież później, gdy produkt będzie gotowy. Często w tym miejscu wyznaczam klientowi pracę domową i prosze by wrócił gdy będzie miał dopracowane te dwa punkty lub pomagam klientowi doszlifować te punkty.

Gdy jednak pierwsze dwa punkty są zwalidowane poprawnie możemy się zabrać za uzupełnienie reszty tabeli

 

3. VALUE PROPOSITION (UVP)

Czyli jakie wartości odziane klient z używania twojego produktu.

Zadanie 1: Wypisz wartości ktora klient otrzyma z wzywania produktu.

Zadanie 2: Wypisz czym wyróżnia sie twój produkt na tle innych tego typu produktów

Zadanie 3: Zapisz UVP w postaci jednego zdania zrozumiałego dla klientów

TIP: stwórz slogan twojego produktu

4. SOLUTION

Teraz czas na ustalenie co tak naprawdę zaoferujesz swoim klientom. Być może będzie to Aplikacja mobilna lub usługa internetowa. Cokolwiek by to nie było, upewnij sie że będzie to zrozumiałe dla przedszkolaka lub twojej babci. Zadanie: Opisz w jaki sposob chcesz rozwiązać problem

Zadawe 2: Wypisz co musi posiadać to rozwiązanie

TIP: Opisz to rozwiązanie jak najbardziej prosto by każdy mógł zrozumieć.

5. UNFAIR PROPOSITION

Każdy z nas może być wyjątkowy. W tym punkcie musimy opisać co nas wyróżnia.

Zadanie 1: Poszukaj u siebie, w zespole lub w produkcie I usłudze czegoś wyjątkowego , czegoś czego nie ma konkurencja. Być może to jest patent, prawa autorskie lub dostęp do klientów.

 

6. REVENUE

Musisz wiedzieć po ile chcesz oferować twoje rozwiązanie by sprawdzić czy ktoś to kupi. Musisz też znaleźć model komercjalizacji.

Opłata za dostęp mieszany, jednorazowy, licencja, prowizja ze sprzedaży, zapisz wszystko co prydocki ci do głowy:

Zadanie: Określ model oraz przychody ze sprzedaży rozwiązania z różnych sposobów.

TIP: Podchodze realistycznie do tego punktu, tak byś był pewny że twoich klientów stać na twoje rozwiązane

 

7. COSTS

W tym punkcie wypisujemy wszystkie koszty jakie musisz ponieść przy realizacji projektu oraz jego utrzymaniu.

Zadanie 1: Wypisz absolutnie wszystko co przychodzi ci do głowy (koszty stałe, koszty jednorazowe, licencje, podwykonawców)

Zadanie 2: Zweryfikuj czy koszty nie przekraczają przychodów. Jeśli przekraczają to tnij koszty lub znajdz dodatkowe przychody.

Jeśli koszty przewyższają przychody to prawdopodobnie biznes będzie nierentowny i lepiej przerwać go już na tym etapie.

 

8. KEY METRICS

Każdy biznes potrzebuje wskaźników by wiedzieć że Idzie w dobrą stronę. Naszym celem jest określenie wskaźników które nas zadowalają i która pomogą nam utrzymać nasz biznes. Mozemy kategoryzować wskaźniki dla różnych kategorii np: sprzedaż miesięczna, przyrost uzytkownikow, wskaźnik odpływających użytkowników

Zadanie: Określ grupy wskaźników i zdefiniuj wartości.

 

9. CHANNELS

W ostatnim punkcie opisz jak będziesz docierał do klientów, Jak będziesz im oferował twoje rozwiązanie.

Mozesz wypisać wiele róznych kanałów i rózne sposoby zdobycia dla każdej z nich. Pamietaj by uwzględnić koszty pozyskania kanałów W tabeli kosztów.

Zadanie: Wypisz sposoby dotarcia do odbiorców produktu lub usługi.

 

PODSUMODANIE

Gdy masz już całą tabelkę, łatwiej jest sprawdzić czy twój cały pomysł na biznes ma ręce i nogi. To doskonały sposob by przekonać się że pomysł który wydaje nam się doskonały nie ma racji bytu na rynku lub Utwierdzi nas w przekonaniu, Że to dobra decyzja i trzeba go zacząć. w Internecie znajdziecie wiele płatnych narzędzi lub diagramów, która pomogą wam wypełnić Lean Canvas. Możesz skorzystać też z tego linka: XXX Jesli potrzebujesz mozemy zorganizować takie warsztaty dla twojego pomysłu. Napisz do mnie o więcej szczegółów. Niezależnie od tego jak to zwalidujesz
zachowaj zdrowy rozsądek i pamiętaj Że lepiej jest zrezygnować pomysłu jeśli nie spina nam on się na papierze.

Życie powodzenia:)

Leave a Comment